5/27/2015

Osinkojen Veruvapaus 500 euroon asti.

Valtioneuvoston sivuilla julkaistu hallitusohjelma sisältää maininnan pienten osinkotulojen verovapaudesta 500 euroon asti, jota lähdetään tulevalla hallituskaudella selvittämään. Näiden "kipeiden päätösten aikakautena" mielestäni ymmärrettävää, että verovapauden raja puolittui Sipilän aiemmin maalaamasta tuhannesta eurosta.

Itse 500€ osinkotulojen verovapaus on lähinnä kosmeettinen toimenpide, jolla yritetään lähetetttää positiivista signaalia piensijoittajille ja kansankapitalismille. Muutos toteutuessaan tuo todennäköisesti paljon uusia piensijoittajia osakemarkkinoille, mutta tuskin vaikuttaa jo osakemarkkinoilla olevien pelureiden liikkeisiin.

Sipilän hallitusohjelma pienosinkojen verovapaus
Meikäläisen brutto-osingot viime vuodelta taisivat juuri ja juuri ylittää tuon kyseisen 500€ rajan, joten toteutuessaan veroehdotus toisi vuodessa noin 130€ hyödyn, mikä kyllä otetaan ilolla vastaan

Nähtäväksi jää, miten 500€ verovapaus teknisesti toteutetaan tuottamatta verohallinnolle kohtuutonta työtaakkaa piensijoittajien osinkotulojen käsittelyssä.
Käykö tässä niin, että ennakonpidätykset viedään osingoista normaalisti ja palautuksia joudutaan odottamaan siten yli puoli vuotta?

Osakerintamalla myin salkusta tikkurilat ulos @ 18.60 kappale. Firmasta on mielestäni lyhyellä aikavälillä puhti vähissä, eikä lähihistorian negarisekoilu ainakaan paranna sijoittajaluottamusta.

Iloista kesää!

- Nalle

6 kommenttia:

  1. Teknisesti ei kai voi olla muuta mahdollisuutta kuin se, että 130 euron verohyöty tulee veronpalautuksena. Eihän osinkoa jakavalla yhtiöllä ole mitään mahdollisuutta tietää, oletko jo saanut 500 euron verran osinkoja jo jostain muuta yhtiöstä. Helpointa on hoitaa ennakonpidätykset normaalisti ja saada sitten veronpalautusta.

    VastaaPoista
  2. Moro, joo näinhän se varmaan menee. Mietin vaan, että kuormittaako esitys verohallintoa suhteettomasti verrattuna sijoittajien saamaan hyötyyn vai saadanko sillä juuri vähennettyä yhteydenottojen määrää verottajaan, mikä luultavasti myös yksi syy koko esitykselle.

    VastaaPoista
  3. Nipotettakoon anaaliretentiivisesti alkuun ensimmäisen anonyymin kommentin detaljeista, että ennakonpidätyksiä ei tiettävästi toteuta maksava yhtiö, vaan välittäjä, mutta eipä silläkään ole kuin marginaalisesti parempi näkyvyys yksittäisen tahon kunkin vuoden osinkokertymiin kun verotus kuitenkin on henkilö- eikä salkku- tai välittäjäkohtaista, ja Suomessakaan ei vielä ole kielletty yli yhden välittäjän käyttöä.

    Mitä taas tulee tuon hypoteettisen, todennäköisyydellä nolla toteutuvan verovapaan osinko-osuuden käsittelyn raskauteen, ei siitä ole teknisesti mitenkään mahdollista saada todellisuudessa aiheutumaan yhtään ylimääräistä kuormitusta verohallinnolle (toki sitä kuormitusta jokseenkin varmasti tullaan käyttämään yhtenä syynä päätyä selvityksessä "ei toteuteta" -tulokseen), kun tiedetään, että pääomatuloverotuksessa on jo ennestään olemassa yksi progressioporras, jonka paikkaa säädetään joka vuonna ja kahdesti parhaina, ja tulolajikohtaisia vähennyksiäkin on mahdollistettu jo ennestään. Yksi automaattisesti kaikille yhdestä tulolajista tehtävä vähennys (vrt. palkkatuloista tehtävä tulonhankintamenovähennys) ei voi olla kuin triviaali asia millekään järjestelmälle, joka osaa tuottaa nykyiset veroehdotukset ja on toteutettu edes etäisesti järjellisellä konfigurointityöllä kunkin vuoden poukkoilevaan verotusperusteisiin mukautettavaksi.

    Jos kuitenkin ajatusleikkinä leikitään hypoteesilla, että tuollainen verovapaa osuus olisi olemassa, olisi mielestäni täysin varmaa, että ennakonpidätyksissä ei tapahtuisi ensinkään muutosta nykyiseen, jossa todennäköisesti kaikki kotimaiset välittäjät ottavat kotimaisista osingoista sen 25.5 % (2015) ennakonpidätystä, sai osinkoja sitten alle tai yli pääomatuloverotuksen progressiorajan. Jos salkussa olisi vain kotimaisia osakkeita, olisi seuraavan kalenterivuoden lopussa odotettavissa palautuksia (eli puoli*toista* vuotta maan tapana olevasta osinkokeväästä, ei puoli: vuoden X tulojen verotus alkaa valmistua vasta vuoden X+1 aikana ja lopullistuu joskus X+1 syyskuussa), mutta jos taas salkussa olisi ulkomaisia(kin) osingonmaksajia, joista todennäköisesti olisi pidätetty vain yhtiön kotimaan ja Suomen välisen verosopimuksen määrittelemä lähdevero 0 - 15 % (tarkoituksella unohtaen liikaa pidättävät maat, kuten Saksa, Ranska ja mitäniitänytoli), tuo verovapaa osuus vähentäisi samalla viiveellä jäännösveroja. Tämä on tietty puhdasta semanttista lillukanvarttamista, jossa pitäisi teoriassa huomioida myös se, että lopulta kaikki verot ja vähennykset ja ihankaikki summataan ja maksellaan könttänä, mutta tavallaan tuossa syntyisi sellainen kuvitteellinen ero, että puhtaasti kotimaisen salkun tapauksessa veronpalautukset pitäisi erikseen työntää takaisin salkkuun kun taas puhtaasti ulkomaisen salkun tapauksessa joutuisi lohkaisemaan tulovirran summasta niiden verran vähemmän jäännösverojen maksuun, eli ko. vähennys maistuisi korkoa korolle -ilmiön johdosta marginaalisesti makeammalta ulkomaisisia osingonmaksajia omistavalle.

    Mutta ajatusleikit ajatusleikkeinä. Uskon verotuksen kehittymiseen mihinkään muuhun kuin piensijoittajaa tai itselleen omaehtoista turvaverkkoa omalla työllään ansaitsemistaan roposista kasaavaa rankaisevaan suuntaan vasta kun näen sellaista tapahtuvan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti tyhjentävästä vastauksesta! :P Itse en ihan noin pessimistinen ole esityksen läpimenosta, vaikka aika vaikee on nähdä sen menevän läpi samalla kun koulutus ja lapsilisät on pölkyllä!

      Poista
  4. Mielestäni voisi vaikka alle 10 000€ vuosiosingot laittaa verottomiksi, sitten olisi itselle hyötyä :)

    Ps, vaihdoin blogini nimen ja osoitteen, joten lisäätkö minut uudelleen blogrolliisi, kiitos =)

    Terveisin,
    Entinen viisikymppisenä eläkkeelle, nykyinen osinkokuningas.blogspot.com

    VastaaPoista